В цій статті ми обговоримо:
Ми часто говоримо про фінансову грамотність, наскільки важливо вивчати її з дитинства, щоб до початку самостійного життя навчитися ефективно управляти особистими фінансами. Ми звикли, що освітою у нас займаються навчальні заклади. Але в цьому випадку це не працює. Саме батьки повиннні взяти ініціативу до своїх рук.
Що таке фінансова грамотність
Якщо коротко, то фінансова грамотність. це комплекс теоретичних знань та практичних навичок з управління грошима. До управління відносяться дії з планування витрат та створення джерел доходів, розумної економії коштів, накопичення та збереження капіталу.
І не менш важлива друга частина визначення – здобуття практичних навичок. Не можна навчитися читати, просто знаючи всі літери і ніколи не пробуючи їх поєднувати між собою.
Чому важливо навчати дітей фінансовій грамотності
Багато соціологічних досліджень під час яких опитували підлітків віком від 14 до 17 років показують що:
- 75% підлітків хочуть підвищити свою фінграмотність;
- 82% опитаних мають гроші в особистому розпорядженні. Це гроші на кишенькові витрати, оплату гуртків, проїзду, обідів у школі, подарунки бабусь, дідусів та батьків;
- 33% дітей мають дохід, який залежить від підробітку.
Дослідження показало:
- гроші в дітей є – значить, є те, чим можна керувати;
- більшість підлітків потребує підвищення фінансової грамотності.
Одного бажання дитини дізнатися більше про світ грошей вже достатньо, щоб дати йому всі знання, які вона потребує. Але є й інші залізобетонні аргументи, які доведуть життєву потребу фінансового виховання дітей.
Дитина навчиться:
- вести свій бюджет, враховувати всі поточні доходи та витрати, планувати їх на майбутнє;
- принципам розумної економії та накопичення, коли можна не купити гамбургер у МакДональдсі або чергову пачку чіпсів, а заощаджені 100 грн. відкласти на бажану покупку;
- користуватись сучасними платіжними засобами – банківською карткою, безконтактною оплатою;
- знаходити додаткові джерела доходів та заробляти власні гроші – підробляти офлайн чи онлайн, продавати непотрібні речі, монетизувати хобі;
- уникати пасток шахраїв;
- розбиратися в таких економічних поняттях, як інфляція, інвестиції, кредити, складний відсоток та інше.
Фінансова грамотність потрібна для того, щоб людина виросла самостійною у прийнятті важливих фінансових рішень і несла за них відповідальність. У дорослому житті це прямий шлях до професійного успіху та фінансової незалежності.
Поради батькам щодо навчання
Через наведене вище соціологічне опитування можна припустити, що починати фінансове виховання дитини необхідно з 14 років. Але психологи говорять про вік 5-6 років, коли дитина вже ходить разом із батьками в магазин або отримує перші гроші від бабусі на шоколадку.
Звісно, підходи батьків із фінансового виховання малюків, молодших школярів та підлітків мають бути різними.
Головна рекомендація – надавати власний приклад. Безглуздо вимагати від дітей не витрачати всі кишенькові гроші на чіпси, коли батьки роблять те саме із зарплатою, тільки замість чіпсів інші хотілки.
Дитина просить ще грошей, тому що бажані покупки залишилися, а коштів їх купити нема. Батьки беруть кредити, щоби закрити вже свої дірки в сімейному бюджеті. Та й кого спочатку треба виховувати?
Розглянемо практичні поради для батьків щодо навчання дітей різного віку основам фінансової грамотності.
Діти 5–6 років
Батькам дошкільнят рекомендуємо прислухатися до наступних порад.
- використовувати навчання як гру – у цьому віці фінансове виховання має бути через ігри. Згадайте, як часто ми грали у дитячому садку або на вулиці у “Магазин”. Через гру можна познайомити малюків із грошима (нарізати та підписати папірці, цукеркові фантики), пояснити, звідки вони беруться, чому їх не може бути нескінченно багато та як встановлюється ціна на товар;
- разом дивіться мультфільми – наприклад, відмінний цикл із 24 серій по 3 хвилини Азбука фінансової грамотності зі Смішариками. Обов’язково обговоріть, щоб дитина зрозуміла всі незрозумілі моменти;
- разом ходіть у магазин – для початку складіть список покупок. Нехай малюк сам знайде товари зі списку та перевірить, чи все ви купили. Поясніть, що якщо купувати що хочеться, але чого немає у списку, може не вистачити грошей;
- розповідайте про доходи та витрати в сім’ї – розкажіть, на що взагалі витрачає гроші ваша сім’я та звідки їх отримує. Наприклад, тато працює будівельником, мама працює вчителем у школі. Ви щомісяця отримуєте зарплату. Щоб її вистачило до наступного місяця, треба правильно розподілити гроші. Покажіть дитині, що треба купити насамперед, а що може зачекати;
- поясніть про розумну економію – якщо дитина погано ставиться до своїх іграшок (кидає де завгодно, ламає) і часто просить купити нову, поясніть, що гроші вже витрачені на зламану. Можна спробувати її відремонтувати чи запланувати купівлю нової, але тоді грошей може не вистачити, наприклад, на похід до дитячого розважального центру;
- поясніть про накопичення – якщо дитина влаштовує істерики в магазині, мовляв, купи-купи, спробуйте вдома пояснити чому так не треба робити. Наприклад, якщо ми купимо зараз все, що ти хочеш, тоді влітку не поїдемо на море чи не вистачить грошей на новий велосипед. Одночасно можна запропонувати накопичити те, що хоче малюк. Наприклад, щодня за прибирання іграшок у кімнаті давати 5-10 грн, які він покладе у скарбничку.
Діти молодшого шкільного віку 6–13 років
Учням початкових та середніх класів буде корисно наступне:
- заводимо першу банківську картку – з шести років дитині можна оформити дебетову банківську карту при згоді батьків чи опікунів. Усі витрати будуть під контролем батьків, але школяр уже зможе самостійно розплачуватись у магазині, школі, кафе. Це чудова можливість познайомити дітей з тим, як працює карта та як захистити свої гроші від шахраїв;
- підключаємо освітні ресурси – для цього віку написано багато книжок, розроблено настільні та онлайн-ігри, організовано курси з фінансової грамотності;
- вчимо вести облік доходів та витрат – і ось тут особистий приклад відіграватиме основну роль. Важко пояснити дитині, навіщо записувати всі свої витрати та доходи, якщо ви цього не робите. Але це чудова можливість почати вести сімейний бюджет разом із дітьми;
- вчимо заробляти – можна ввести правило плати за хороші оцінки в школі чи виконання робіт по дому. Чомусь вважається, що це обов’язок дітей, а не робота за бажанням. Кожна праця має бути оплачена. У дорослому житті це працює саме так. А ми спочатку виховуємо собі безкоштовних помічників, а потім переживаємо, коли вже дорослі діти працюють за копійки і нічого не роблять, щоби це змінити. З 12–13 років уже можна підключати й інші джерела заробітку грошей. Поговоріть на цю тему із дитиною. Запропонуйте свої варіанти, вислухайте зустрічні пропозиції. Це може бути продаж виробів, виготовлених своїми руками – плетіння, вироби з бісеру, картини, випічка, написання постів у соцмережах, описів товарів для інтернет-магазинів, тощо;
- вчимо накопичувати – для цього відмінно підійдуть банківські картки з відсотком на залишок, накопичувальні рахунки. Саме час пояснити, як працює інфляція та складний відсоток, чому тримати гроші у свинці-скарбничці – не найкращий варіант. Навичка, яку дитина отримає в цей час, є безцінною у дорослому житті.
Підлітки 14-17 років
Батькам юнаків та дівчат стануть в нагоді наступні рекомендації:
- пошук додаткових джерел заробітку – з 14 років підліток може отримати офіційну роботу, тому перелік джерел заробітку розширюється. Часто підробіток влітку організовують міські органи влади. Але й комерційні структури охоче співпрацюють із відповідальними дітьми. Наприклад, можна влаштуватися промоутером, офіціантом, кур’єром. Допоможіть дитині скласти резюме та розкажіть, як краще проходити співбесіду при влаштуванні на роботу. У цьому віці ще більш актуальними стають навички ведення особистого бюджету, тому що суми у розпорядженні підлітка можуть обчислюватися кількома тисячами гривень;
- відкриваємо повноцінну банківську картку – з 14 років підліток може відкрити картку, яка не залежить від рахунку батьків, та повноцінно нею розпоряджатися. Якщо до цього карти не було, то спочатку треба розповісти про правила безпеки, прийоми шахраїв, можливості кешбеку та інше;
- знайомимо з основами інвестицій – більшість брокерів відкривають брокерський рахунок та дають повноцінно розпоряджатися на ньому грошима лише з 18 років. Але це не означає, що неповнолітньому рано знайомитиметься з інвестиціями. По-перше, можна на своєму рахунку відкрити субрахунок для дитини, на яку вона переказуватиме гроші і під вашим контролем обиратиме і купуватиме свої перші активи. По-друге, до 18-річчя можна накопичувати на депозиті, а в 18 років відкрити брокерський рахунок і одразу покласти на нього хорошу суму.
Щоб у дітей виник інтерес до інвестицій, ви повинні самі або за допомогою освітніх ресурсів допомогти розібратися їм у видах активів, ризику та прибутковості, інвестиційних стратегіях. Думаю, що як наочний посібник із серії “я не хочу так жити в старості” можна використовувати наше старше покоління з плачевним розміром пенсій.
У цьому віці доречно говорити не лише про інвестиції в цінні папери, валюту та інші активи, а й про інвестиції в себе, тобто у свою освіту та саморозвиток. Дивіденди і там, і там можуть бути дуже високими.
Сподіваємось, що стаття виявиться корисною для вас та вашої дитини. Давайте виростимо наших дітей більш освіченими, багатими та фінансово незалежними, ніж ми.