Як нас примушують витрачати більше

Як уникнути незапланованих витрат

Стаття на 7 хв.

В цій статті ми обговоримо:

Тема індивідуальних фінансів не обходиться без усвідомленого споживання. Часто доводиться буквально змушувати себе не витратити зайвого. Тим часом у продавців товарів та послуг зворотне завдання. Компанії по всьому світу витрачають мільярди доларів на те, щоби стимулювати нас купувати більше. Завдяки доступності сучасних технологій та розумінню психології людської поведінки, магазини чудово оволоділи мистецтвом продажі

Способи, які спонукають нас більше купляти

На прикладі продуктового супермаркету наведемо кілька способів, до яких вдаються торгові мережі, щоб виманити наше кровно зароблене:

  • заспокійлива музика – приємний музичний супровід розслаблює, знижує пильність та збільшує тривалість перебування у магазині. Таким чином, підвищується ймовірність, що ви наберете більше товарів;
  • величезні візки – розмір звичного товару відчувається нами менше, коли виявляється у великому візку. А його незаповненість стимулює наш мозок вирішити цю проблему, і ми самі не помічаємо, як наповнюємо його вщент. До речі, за 90-річну історію існування продуктових візків їх обсяг збільшився в 3 рази;
  • аромат свіжої випічки – дуже відоме правило “не ходи в магазин голодним, бо набереш зайвого” знають не тільки домогосподарки, а й маркетологи. За допомогою найсвіжіших хлібобулочних виробів вони атакують ваш нюх, який, у свою чергу, стимулює голод. Через нього ви кладете в кошик більше і навіть те, що взагалі не мали на меті купляти;
  • осередки для зберігання речей при вході в магазин – ходити між рядами товарів у теплій куртці чи з пакетами незручно. Багато хто кладе їх у візок, але як ви вже прочитали вище, магазин має інші плани на цю ємність. Потрібно звільнити ваші руки, плечі та візок. Тому все, що заважає покупкам, вам чемно пропонують залишити в камері схову. Деякі охоронці навіть прямо просять вас залишити рюкзак чи пакети у комірці, але знайте – це незаконно;
  • акції та знижки – сьогодні складно уявити магазин без кольорових цінників, спеціальних пропозицій, відділу знижених у ціні товарів та інших приємних нам акцій. Знижки з’явилися давно і настільки ефективні, що поширені повсюдно і, схоже, працюватимуть вічно;
  • дорогі товари на рівні очей – предмети, що найчастіше використовуються, наприклад, у нас на кухні, ми розташовуємо в найдоступніших місцях, вони в нас постійно на очах, до них легко дістатися. Аналогічно, на самі доступні для покупця полиці, працівники торгової мережі кладуть найдорожчі товари, на них магазин заробляє найбільше. За більш дешевими товарами приходиться нахилятися або тягнутися вверх;
  • товари першої необхідності розташовані в дальніх відділах – продукти, що входять в споживчу корзину такі як макаронні вироби, яйця, молочні продукти, навмисно розташовують в відділах найбільш віддалених від входу, а також один від одного. Це робиться для того, щоб споживач, шукаючи необхідні речі чи продукти, проходив більше інших відділів і по дорозі робив незаплановані покупки;
  • імпульсні або спонтанні покупки – це покупки, рішення по яких ви прийняли в момент, коли побачили пропозицію. Один із явних прикладів – товар перед касою. Солодкі батончики, жувальна гумка, льодяники і інші дрібниці виявляються в вашому чеку, хоча купувати ви їх не думали;
  • системи лояльності – заповніть коротку анкету і отримайте бонусну картку, накопичуйте бали, отримуйте індивідуальні знижки, дізнавайтесь про спеціальні пропозиції по смс та в мобільному додатку. Приваблює? Звичайно. Тільки в дійсності системи лояльності дозволяють магазину аналізувати ваші покупки, стимулюють робити це частіше і в більшій кількості, в підсумку збільшуючи ваші трати.

Як уникнути незапланованих витрат

Магазини підштовхують нас до спонтанних покупок за допомогою ігор з підсвідомістю, але ніхто не примушує вас витягувати гаманець. Існує багато способів, які допоможуть уникнути спонтанних витрат грошових коштів. Не обов’язково використовувати всі методи, які ми вам наведемо. Достатньо вибрати 2-3 прийоми, які будуть ефективні саме у вашому випадку:

  • планування власного бюджету – це звучить банально, але щоб не здійснювати незапланованих покупок, потрібно планувати свій бюджет. Слід точно знати розмір своїх щомісячних доходів та суму обов’язкових витрат (продукти харчування, засоби гігієни, ліки, оплата комунальних послуг, зв’язку, кредитів, транспортні витрати). Необхідно також обов’язково відкладати – не менше 10% від доходів. Різницю, що залишилась можна витрачати протягом місяця на маленькі життєві радощі;
  • перед відвідуванням магазину складайте список покупок – вдома ви можете спокійно проаналізувати те, що вам дійсно необхідно купити сьогодні. На ті предмети, яких не було у списку, гроші витрачати не слід;
  • поставте собі запитання: “Що буде, якщо я не куплю цю річ?” – якщо ви відмовитеся від незапланованої покупки, здебільшого нічого страшного не станеться. Ви просто уникнете перевитрати коштів;
  • подумайте про альтернативу знайденому товару – якщо ви побачили в магазині щось цікаве, і вам захотілося це придбати, подумайте, можливо, в іншому місці цей товар продається за вигіднішою ціною? Можливо, десь такий самий чи схожий предмет реалізується за акцією. Або річ із такими ж споживчими властивостями випускає менш іменитий бренд. Поки ви вивчаєте пропозиції, можливо, ви передумаєте робити цю покупку. або знайдете справді оптимальний варіант для свого бюджету;
  • згадайте про свої цілі – на не заплановану покупку ви витратите частину грошей. Можливо, зараз ви збираєте кошти на новий автомобіль, перший внесок по іпотеці або поїздку у відпустку. Як позначиться це витрачання на вашій мрії? Чи не віддалить вона час її досягнення? Можливо, якщо ви перестанете витрачати гроші «направо та наліво», то зможете швидше досягти своєї мети;
  • відкладіть покупку на деякий час – якщо ви відчули сильне бажання купити якусь річ, відкладіть угоду на деякий час. Потяг, що спонтанно виник, нерідко змінюється охолодженням. Добре, якщо це станеться до того, як ви встигнете витратити гроші, а не після;
  • оплачуйте покупки готівкою – користуватися дебетовою карткою зручніше, ніж розплачуватися готівкою. Однак людям, схильним до здійснення спонтанних покупок, краще відмовитись від пластикових карток. Коли людина розраховується карткою, вона не бачить, як з її рахунку списуються гроші на користь продавця товару. Але коли касиру доводиться віддавати готівку з рук в руки, процес розставання з грішми відбувається болючіше. Людина розуміє, що віддані кошти більше ніколи до неї не повернуться. Чи не краще витратити ці гроші на корисніші речі чи відкласти на майбутнє;
  • беріть із собою обмежену кількість коштів – кладіть у гаманець стільки грошей, скільки можете витратити за день без шкоди для свого бюджету. Якщо коштів на спонтанну покупку не вистачить, то доведеться йти додому. Поки ви ходите, можливо відбудеться охолодження, і ви передумаєте їх витрачати;
  • не користуйтеся візками у супермаркетах – якщо ви йдете в супермаркет за покупками, беріть із собою ручний кошик, а не візок. Кошик менший за обсягом. У нього поміститься тільки те, що дійсно потрібно, а не все, що потрапило на очі. До того ж повний кошик носити із собою важко, і людина швидше вирушає на касу;
  • не користуйтесь кредитними картками – банки переконують клієнтів оформляти кредитки. Маючи кредитні картки, людина отримує можливість спочатку придбати товар, а потім заробити на нього та розрахуватися з кредитором. Така свобода розслабляє. Маючи під рукою “додаткові кошти”, громадянин починає купувати більше, ніж може собі дозволити. Ризик витратити гроші на необов’язкові покупки при цьому зростає. При неповерненні банку заборгованості протягом пільгового періоду, доведеться ще й платити відсотки по кредиту;
  • не ходіть у продуктовий магазин на голодний шлунок – не слід відвідувати продуктовий супермаркет, якщо ви давно не їли і відчуваєте голод. У такому стані людина може набрати зайвих смаколиків;
  • не піддавайтесь на хитрощі продавців – магазини роблять все можливе, щоб ви витратили в них якнайбільше грошей. Хліб та молоко не випадково продаються у різних частинах супермаркету. Ці відділи ніколи не розташовуються біля входу. Поки ви йдете за булкою хліба, ви пройдете не одну викладку з акційними товарами. Їх там поставили спеціально, щоб ви щось забрали із собою. Поки ви стоятимете в черзі до каси, поряд з вами на відстані витягнутої руки будуть знаходитися «жуйка» та цукерки. Коли ви примірятимете кофтинку, продавець обов’язково скаже, що вона вам дуже пасує (навіть якщо це не так). Розглядаючи перфоратор, ви почуєте, що продавець-консультант сам користується таким уже два роки. При покупці смартфона вам додатково запропонують чохол та навушники, а при покупці черевиків – взуттєвий крем. Ставтеся до цього як до спроб продавця отримати ваші гроші. Купуйте тільки те, що вам потрібно і чим будете користуватися;
  • не соромтеся повертати товар до магазину – згідно із законом «Про захист прав споживача», більшість непродовольчих товарів можна повернути до магазину протягом 14 днів після їх покупки. Якщо після покупки вам стало шкода витрачених грошей, а самим товаром ви ще не користувалися, поверніть його продавцю. У магазині цьому навряд чи зрадіють. Але гроші повернути будуть зобов’язані.

З поширенням інструментів для порівняння товару та знань про маркетингові технології споживачі вже знаходяться в непоганому становищі і можуть уникнути впливу роздрібної реклами. Ми живемо у новому світі свідомих покупців, якими вже не так просто маніпулювати.

Читати ще про гроші в Україні

Відповіді на питання, які вас цікавлять

Як правильно економити гроші навіть при скромних доходах сім’ї

Як правильно економити гроші навіть при скромних доходах сім’ї

Що таке кореспондентський рахунок: види, особливості та призначення

Що таке кореспондентський рахунок: види, особливості та призначення

Що таке споживчий кредит та на що звернути увагу при отриманні

Що таке споживчий кредит та на що звернути увагу при отриманні

Як вигідно купити долари фізичній особі: порівняння варіантів

Як вигідно купити долари фізичній особі: порівняння варіантів