Що таке фінансова піраміда: ознаки, види та схеми роботи

Як не стати жертвою шахрайства

Стаття на 7 хв.

В цій статті ми обговоримо:

Сьогодні дуже важлива тема для кожної дорослої людини нашої країни. Розбираємо, що таке фінансова піраміда та як не стати її потерпілим учасником. Якщо ми взялися щонайбільше підвищувати фінансову грамотність населення нашої країни, то про піраміди треба писати в першу чергу.

Поняття та причини виникнення

Фінансова піраміда – це економічна схема, побудована таким чином, що доходи одних учасників формуються за рахунок грошових вливань інших учасників. І так відбувається доти, доки не вичерпається потік нових членів і, відповідно, їх вкладень у проект.

Про те, що кінець неминучий, сумніватися не доводиться з однієї простої причини – кількість людей планети Земля небезкінечна. Одного разу настане такий момент, коли просто нема кого заманити в систему. Враховуючи, що зростання членів відбувається у геометричній прогресії, термін життя будь-якої піраміди коливається від кількох тижнів до 2 – 3 років. Хоча були в історії і винятки.

Наприклад, найдовговічнішою виявилася схема, розроблена американцем Мейдоффом. Його інвестиційний фонд проіснував 13 років.

А історія першої піраміди сягає початку 18-го століття, коли економіст Джон Ло організував збір грошей у Франції на освоєння Міссісіпі. Насправді жодного освоєння не відбувалося. Зростання цін на акції підтримувалося штучним шляхом, широко рекламувалися незліченні багатства Міссісіпі та готовність тубільців віддавати їх за сувеніри з Франції. Все це виявилося міфом. Вартість акцій обвалилася.

Саме терміном “фінансова піраміда” стали називати систему, створену Чарльзом Понці на початку 20 століття в США. Вона вирізнялася дивовижною простотою. На 1-му етапі сам організатор виплачував першим вкладникам дохід на їх вкладення. Швидко поширювалися чутки про атракціон небаченої щедрості. Приходили все нові та нові учасники. Їм дохід вже виплачували за рахунок тих, що прийшли раніше і т.д.

Досі багато сучасних пірамід беруть за основу систему Понці. Наприклад, добре відома МММ Сергія Мавроді побудована була на цьому принципі. І Мейдофф також працював за цією схемою.

Причини виникнення:

  • фінансова безграмотність населення;
  • старі як світ людські вади – жадібність, бажання заробити, не працюючи;
  • розвиток ринкової економіки загалом та ринку акцій зокрема, але при цьому прогалини у законодавстві щодо регулювання фінансової діяльності;
  • зростання доходів населення – багато хто може накопичити кошти, але не всі уявляють собі, куди їх вкласти для збереження та примноження;
  • втрата довіри населення до держави та рекомендованих нею інвестиційних інструментів (депозитів, ПІФів, ІІС та інше)

Майже всі причини можна усунути, крім другої, тому шахрайські схеми легкого заробітку були, є і будуть, доки існують перелічені вади.

Види

Фінансові піраміди бувають однорівневими та багаторівневими.

Однорівневу часто називають на ім’я засновника. У центрі кола є організатор, який контролює всіх учасників схеми. Дохід перших вкладників утворюється з допомогою вкладів наступних. Згодом кількість членів цієї системи зростає, зростають і зобов’язання організатора щодо виплати відсотків. Але неминуче настає момент, коли за зростання зобов’язань кількість вкладників знижується чи припиняється зовсім.

Настає кінець гри. У виграші – організатор та найближче до нього коло людей. Решта втрачає всі свої гроші.

Багаторівнева система не тільки грунтується на вступному внеску кожного учасника, а й на його зобов’язаннях запросити ще кілька членів. Тобто, дохід залежить від кількості залучених людей. Зрозуміло, що така схема навіть з математичної точки зору не може довго проіснувати. Коли саме настане крах, знає лише організатор. Він бачить зниження темпів надходження доходів та кількості нових учасників. У цьому випадку, як правило, проект припиняє своє існування, а його ідейний натхненник зникає з усіма зібраними грошима.

Ніхто ніколи не скаже вам, що ви вкладаєте гроші у фінансову піраміду. Часто вони маскуються під мережевий маркетинг, благодійні та інвестиційні фонди, каси взаємодопомоги. Тому треба знати відмітні ознаки шахрайських схем.

Як працює піраміда

Розглянемо, як працює найпростіша схема:

  1. Організатор умовляє 3-х осіб стати учасниками системи та внести по 200 $. За кожного запрошеного нового члена він зобов’язується виплатити по 50$.

    • доходи – 200 х 3 чол. = 600 $;
    • витрати – 0;
    • чистий прибуток організатора на 1-му етапі – 600$.
  2. Кожен із 3 учасників запрошує ще по 3 особи.

    • доходи – 200 х 9 чол. = 1800 $;
    • витрати – 50 х 9 чол. = 450 $;
    • чистий прибуток на 2-му етапі – 1800 – 450 = 1350 $.
  3. Продовжує діяти аналогічна схема, тобто кожен учасник приводить 3 осіб:

    • доходи – 200 х 27 = 5400 $;
    • витрати – 50 х 27 чол. = 1350 $;
    • чистий прибуток на 3-му етапі – 5400 – 1350 $ = 4050 $.

І так далі. Разом чистий прибуток організатора за 3 етапи складає (600 + 1350 + 4050) = 6000 $.

Чим більше учасників, тим вищі доходи і швидше все закінчиться.

Ознаки фінансової піраміди

Мабуть, найважливіша частина статті. Розглянемо ознаки, за якими можна розпізнати піраміду:

  • агресивна рекламна кампанія – у ЗМІ, інтернеті, на вулиці, в розсилках. Часто проводяться масові заходи щодо вербування нових членів: вебінари, семінари. Будьте обережні, відвідуючи такі збори. Ведучі часто володіють спеціальними психологічними прийомами, легко входять у довіру, переконують, поспішають із прийняттям рішення та морально пригнічують своєю активністю;
  • гарантія надприбутків – від 100% річних. Іноді вона обіцяється за день чи місяць. Жоден професійний інвестор неспроможний гарантувати отримання прибутків від вкладень. Все, що понад 25 – 30% річних вважається високоризикованими інвестиціями;
  • невеликий термін існування компанії – піраміди довго не затримуються на ринку, тому, якщо це молодий, але перспективний проект, варто як мінімум насторожитися;
  • відсутність фірми за вказаною адресою – немає інформації про керівника, відмова у наданні реєстраційних та дозвільних документів. Часто такі компанії реєструються в офшорах;
  • видвигається умова залучення нових вкладників;
  • іноді шахраї прикриваються вкладеннями у розробку та продаж якогось інноваційного товару – тільки лінивий не знає про чудо-засоби для схуднення, продовження життя, лікування суглобів та інші препарати та апарати. Насправді це низькоякісний продукт, який на ринку коштує копійки;
  • заклики вкластися у систему тут і зараз – жоден справжній інвестор не поспішатиме зробити вибір. Грошові питання мають вирішуватись з холодною головою;
  • відмова розповісти докладніше або розмитість інформацію про те, за рахунок чого вкладники одержують дохід на свої вкладення. При цьому на відсутність красномовства такі люди, як правило, не страждають. Не дайте себе заговорити не по ділу.

Не всі ці ознаки можуть бути присутніми. Але наявність навіть одного з них – це привід насторожитись і ще раз добре все обміркувати.

Сучасні піраміди в інтернеті

Сьогодні шахраї вільно почуваються і в інтернеті. Анонімність, електронні гаманці, безмежні можливості проведення рекламної кампанії, велике географічне охоплення дозволили пірамідам розмножуватися онлайн.

З’явився навіть спеціальний термін – хайп-проекти. Це високоприбуткові та високоризиковані інвестиційні проекти, побудовані за принципом піраміди. Але найчастіше вони лише прикриваються тим, що вкладають гроші учасників у акції, облігації та інші інвестиційні інструменти. Насправді це все той же збір коштів з учасників та виплати за рахунок цього більш раннім членам.

Багато хто розуміє, що сильно ризикує, але сподівається вивести кошти до краху хайпу. В інтернеті є цілі списки з рейтингами та датою створення проекту. А аналітики публікують свої рекомендації, коли і куди варто вкласти, щоби встигнути зірвати вершки. Але виходить це зробити одиницям.

Як не сплутати з мережевим маркетингом

В окреме питання винесемо інформацію про те, чим відрізняється фінансова піраміда від мережевого маркетингу. Багато хто вважає їх синонімами, але це не так. Згадаймо такі популярні у нас в країні компанії, як Оріфлейм, Фаберлік, Ейвон чи Амвей. Вони існують уже кілька десятків років і дають змогу заробити тисячам людей у ​​всьому світі.

Відмітні ознаки мережевого маркетингу:

  • мережевий маркетинг – це прямий канал просування товару від виробника до споживача, минаючи посередників (оптові бази, магазини). Таким чином, вдається значно знизити собівартість продукції;
  • наявність реального товару для реалізації, який приносить користь людині, яка її купила;
  • дохід розраховується від товарообігу – чим більшій кількості людей ви змогли продати товар, тим більший прибуток отримуєте. Жодних умов та обмежень для заробітку немає;
  • реєстрація учасників цілком безкоштовна;
  • прибуток продавця залежить від його здібностей у маркетингу – реклама себе та товару, вигідні канали збуту та інше. Мережевого продавця годують ноги та вміння продавати.

Тут важливо ще раз проаналізувати ознаки фінансової піраміди й мережевого маркетингу та зробити правильні висновки.

Читати ще про гроші в Україні

Відповіді на питання, які вас цікавлять

Куди вкласти долари: варіанти збереження та примноження капіталу у валюті

Куди вкласти долари: варіанти збереження та примноження капіталу у валюті

Де зберігати гроші вигідніше: огляд способів збереження та примноження особистих коштів

Де зберігати гроші вигідніше: огляд способів збереження та примноження особистих коштів

Що впливає на курс долара і чому за ним стежать у всьому світ

Що впливає на курс долара і чому за ним стежать у всьому світ

Як обманюють банки: основні хитрощі та методи боротьби з ними

Як обманюють банки: основні хитрощі та методи боротьби з ними